Specialist in autoverzorging aan huis

De auto reinigen vóór het polijsten

De auto reinigen vóór het polijsten

Een goede voorbereiding is het halve werk

Een auto voorbereiden op detailing en lakcorrectie is anders dan bij een normale autowasstraat. Een autowasstraat is een onderhoudsdienst om remstof, vuil, modder en zout van het oppervlak van je voertuig te verwijderen (vaak niet op een geheel ''lakvriendelijke'' manier) Overige componenten zoals ijzerdeeltjes, teer, sap en een andere verontreinigingen kunnen zich ophopen en zich nestelen op het oppervlak van je voertuig, en een normale wasbeurt zal deze dus niet verwijderen. Daarom is een goede voorbereiding zo belangrijk. Je wilt die verontreinigingen niet op je voertuig wanneer je lakcorrectie probeert uit te voeren! 
Wasstraat Jeff's Car Care met tent op locatie
De wielen en wielkasten zijn het ideale startpunt voor je voorbereiding. Je kunt zelfs de wielen er af halen om gemakkelijker bij de wielkuip en de ophanging te komen. Het is niet nodig, maar zal de zaken wel een stuk toegankelijker maken. Gereedschappen en producten gebruiken we voornamelijk van Cartec, voor de eerste reiniging van de wielkuip, ophanging en remmen. We gebruiken microvezeldoeken en/of zachte borstels om het oppervlak te schrobben met een ontvetter, en met een klein borsteltje behandelen we alle krappe ruimtes zoals de bouten. Voor delen met aangekoekt vet gebruiken we teerverwijderaar en spoelen alles af met onze hogedrukreiniger. Je kunt een gewone tuinslang gebruiken, maar een hogedrukreiniger halveert de tijd! Afhankelijk van hoe vuil je wielkuipen zijn, herhaal je dit proces nog een paar keer totdat je wielkuip superclean is.
Ferrari luchtinlaat Ferrari koplamp 
Zodra de wielkast mooi schoon is, gaan we naar de wielen en banden. We willen ervoor zorgen dat ze goed worden schoongemaakt, en alle verontreinigingen, zoals remstof, verwijderen. We beginnen de reiniging door het wiel af te spoelen en vervolgens de wielen en banden in te spuiten met een daar voor bedoelde 'wheel cleaner'. We gebruiken een zachte borstel voor de binnencilinder en het oppervlak van het wiel, en vervolgens een stijve borstel op de band om al het vuil en remstof te verwijderen. Voor moeilijk bereikbare plaatsen met veel opgebouwd remstof gebruiken we Iron Remover om het remstof en de ijzerdeeltjes op het wiel af te breken. Je spuit de Iron Remover op het wiel en laat dit een minuut of twee zijn werk doen. Vervolgens spuit je de vervuiling van het wiel af. Afhankelijk van de ernst van de ophoping moet je dit proces mogelijk meerdere keren herhalen om de vervuiling volledig te verwijderen. Voor het verwijderen van teer en lijm gebruiken we een teer/lijmverwijderaar in combinatie met een plastic schraper om het verwijderen te vergemakkelijken. Als het oppervlak van het wiel nog steeds ruw is, kun je een oude clay-bar en wat zeepwater gebruiken en alle achtergebleven restjes weghalen.
Detailing met lamp Mercedes voorkant
De volgende stap is om de auto gewoon met de hand te wassen om het staande vuil en stof te verwijderen. Idealiter spoel je de auto eerst af en voer je vervolgens een wasbeurt met het krasvrije 2-emmersysteem uit. Zodra het wassen klaar is, gaan we naar de deursponningen. Deze worden vaak over het hoofd gezien bij het reinigen van de auto. We gebruiken de carshampoo van Cartec en een kleine zachte kwast voor de nauwe kiertjes en gaatjes. Het proces is vrij eenvoudig. Je spuit de deursponningen af en maakt het vuil los met de kwast. Je kunt ook een microvezel- of een speciale washandschoen gebruiken. Zodra je het hele paneel hebt gehad, spoel je het af. Als je chemicaliën of water in het interieur krijgt, haal dit dan zo snel mogelijk weg. Als de chemische stof blijft zitten en opdroogt, kan dat namelijk schade veroorzaken!
Achterlicht
Zodra de deursponningen schoon zijn, gaan we terug naar de buitenkant van de auto. Dit is waar de voorbereiding verschilt van een gewone wasbeurt. Om opgehoopt teer, sap en andere verontreinigingen te verwijderen die we eerder benoemden, beginnen we met het verwijderen van ijzer- en roestdeeltjes en behandelen we de lak verder met een clay-bar. Als je een Iron Remover gebruikt, spray dit dan op de auto en laat het even zitten. Wanneer de chemische stof de deeltjes oplost, reageert het en wordt het paars. Vervolgens wassen we de lak met een washandschoen en spoelen het daarna af. Er zijn enkele verontreinigingen die niet worden verwijderd met een Iron Remover zoals sap en teer. Een goede optie om die te verwijderen is met een lijm- en teerverwijderaar. De volgende stap is om een ​​clay-bar te gebruiken, wat een agressieve optie kan zijn. Afhankelijk van de verf kan het gebruik van een clay-bar juist lichte krasjes achterlaten, doordat het vuil wat wordt opgepikt direct over de lak bewogen wordt. Daarom is het altijd een goed idee om je auto in ieder geval te polijsten nadat je een clay-bar intensief hebt gebruikt. Je hebt vaak niet de hele klei nodig, je kunt er een vierde van afbreken en tot poffertjesvorm kneden. Je wilt er altijd zeker van zijn dat het oppervlak waarop je de clay-bar gaat gebruiken, goed vochtig is. Je kunt auto-shampoo gebruiken en de geknede clay-bar gewoon over het vochtige, gladde oppervlak bewegen. Oefen niet al te veel druk uit! De clay-bar zal het werk doen. Als er veel verontreinigingen in de lak zitten, zal het oppervlak ruw aanvoelen. Deze zal geleidelijk gladder worden naarmate je je clay-bar gebruikt!  Zo kun je elk geverfd oppervlak of glas behandelen.
We raden aan het niet op grof plastic/kunststof te gebruiken, omdat de klei dan kan blijven hangen. Afhankelijk van de conditie van de lak, moet je na het gebruik van de clay-bar deze opvouwen en weer uitkneden. Zo zal er geen vuil blijven zitten aan het oppervlak van de clay-bar!
Mercedes logo voorkant

Als laatst (maar niet least) spuiten we het onderstel af. Dan gebruiken we een microvezel handdoek om de auto af te drogen. De laatste stap is wat goede detailers onderscheidt, en dat is het dubbel controleren van het werk! Elk paneel opnieuw bekijken en ervoor zorgen dat je geen verontreinigingen gemist hebt. Nadat je het werk dubbel hebt gecontroleerd en alles wat je gemist hebt, hebt opgelost.. ben je klaar*!
(*met de voorbereiding op verdere stappen).
Als het op detailing aankomt is het belangrijk om zeer nauwkeurig te zijn. Dat is in brede lijnen wat een detailer onderscheidt!
 
Contact opnemen

Waar zoek je naar?

Jouw winkelwagen